Meer en meer collega’s verplaatsen zich met de fiets van en naar het werk. Dit kunnen we als werkgever alleen maar toejuichen. Gedaan met in de file staan en de dagelijkse minimale beweging.
Want de gezondheid en het welbevinden van onze medewerkers staan centraal. Juist daarom tijd om even stil te staan bij het mogelijke gevaar wanneer je muziek luistert op de fiets, step of wanneer je je gewoonweg in het verkeer begeeft.
Volgens statistieken van het instituut voor de verkeersveiligheid Vias geeft 26% van de jongeren aan dat ze een hoofdtelefoon of oortjes op hebben op de fiets. Bij 18 tot 34-jarigen doet 52% dat. Eén op de tien zet de muziek heel luid.
Er zijn geen statistieken die een verband aantonen tussen het luisteren naar muziek en het aantal ongevallen.
Wie fietst met een deuntje in de oren loopt tot tien keer meer risico op een ongeval. Dat blijkt uit onderzoek van het CROW-Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid van de overheden in Nederland.
Jan Pauwels, professor aan het departement Bewegingswetenschappen (KU Leuven):
Jan Pauwels, die onderzoek deed naar het effect van luide muziek op de jonge weggebruiker, testte de aandacht van jonge bestuurders en fietsers in een rijsimulator.
“De ene groep luisterde naar housemuziek van 90 decibel, de anderen hadden de oren vrij. Bleek dat de beats de fietsers en bestuurders onbewust sneller deden rijden. Ze hadden ook minder goed gereden en snelheidsovertredingen opgelopen. Nog belangrijk om weten: in het verkeer is het auditieve aspect minstens zo belangrijk als het visuele. De 180 graden voor je zijn perfect op te pikken met je ogen. Maar de 180 graden achter je – auto’s die claxonneren, andere fietsers die bellen – moet je horen. Met oortjes of een koptelefoon raak je dat spectrum compleet kwijt.”
Toch spreekt het voor zich dat je als fietser belang hebt bij het horen van de geluiden in je omgeving. Door muziek te luisteren sluit de fietser zich af van alle geluiden, en concentreert zich op de muziek in plaats van op het verkeer, de aandacht verslapt, wat het risico op ongevallen doet toenemen.
Misschien gevaar van elektrische wagen ook aantonen: De onderzoeker merkt ook op dat de stille elektrische wagens ook een gevaar vormen. “Die hoor je al helemaal niet”, zegt hij. “Mensen zijn dat niet gewoon, ouderen al zeker niet. Het kan catastrofale gevolgen hebben. Gelukkig worden die meer en meer verplicht om toch een geluid te maken.”
In Frankrijk en Spanje is het bijvoorbeeld verboden om muziek te luisteren op de fiets. In België is dergelijk verbod niet aan de orde. De Vlaamse Fietsersbond wil sensibiliseren en vertrouwen op het gezonde verstand van de fietser. Net zoals de Fietsersbond, vertrouwt Bonache op het gezond verstand van al onze fietsende Bonacho’s.
Bekijk zeker volgend filmpje om te weten hoe zichtbaar jij bent voor auto’s.
Op zoek naar een werkgever waar betrokkenheid centraal staat?
Ontdek onze vacatures