Blog

12mei
2021

Wat is het belang van een goede nachtrust?

De impact van slaap op mensen is enorm. Als je weet dat 80 % van de psychische klachten gepaard gaan met slaapproblemen en dat maar liefst 40 % van de Belgische werknemers slecht slaapt, dan verdient onze slaap misschien toch meer aandacht.

In deze blog willen we de belangrijkheid van een goede nachtrust op je gezondheid benadrukken. Je bent immers 1/3e van je leven aan het slapen en 1/3e van je wakkere tijd spendeer je op het werk. Toch interessant voor werkgevers, leidinggevenden en medewerkers om te bekijken wat een gezonde nachtrust kan doen en hoe we de slaapproblemen kunnen aanpakken.

Goede nachtrust VS slaaptekort

Goed en voldoende slapen zorgt voor gezonde en blije mensen. Slaaptekort en slaapklachten veranderen mensen in prikkelbare wezens die minder bestand zijn tegen druk, die minder geconcentreerd zijn en op termijn vaak ook minder gezond.

Je lichaam herstelt zich wanneer je aan het slapen bent. Niet enkel op fysiek vlak, maar ook mentaal wordt de geregistreerde informatie van de dag zo herstelt. Een groot deel van de mensen slaapt onvoldoende en bouwt hiermee een chronisch slaaptekort op, wat op lange termijn schadelijke gevolgen kan hebben. Het verlaagt bijvoorbeeld de hoeveelheid serotonine in de hersenen, wat dan weer gelinkt is aan stress en depressie.

Kort gezegd laden we de batterijen op tijdens het slapen zodat we klaar zijn voor een frisse, nieuwe dag!

Wat doet gebrek aan slaap met je?

Een slaaptekort uit zich vaak in humeurschommelingen, deze medewerkers raken misschien makkelijker betrokken bij conflicten of worden sneller boos en ongelukkig door kritiek. Een korte nacht kan zelfs leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties, want zo heb je bijna hetzelfde aandachts- en reactievermogen als iemand die alcohol heeft gedronken. Verder kan een slaaptekort zich uiten in aandachtstoornissen, hartproblemen, vertraging van je metabolisme, hoofdpijn,…

We hebben er dus alle baat bij om een goede nachtrust te promoten op onze werkvloer.

Hierbij geven we graag 10 tips voor jou of je collega’s die jij kan toepassen om je eigen nachtrust te bevorderen:

  • Houd je aan jouw ritme, ook in het weekend, iedereen verschilt in zijn/haar slaapritme maar het merendeel van de volwassen mensen heeft toch nood aan 7 tot 9 uur slaap per nacht
  • ‘s Morgens niet blijven snoozen. You snooze, you lose!
  • Overdag zo veel mogelijk daglicht opzoeken en bewegen
  • Beperk koffie of thee, frisdrank, energiedrank of chocolade. Probeer geen koffie meer te drinken na 14u
  • Hydrateer jezelf en houd water bij de hand
  • Vermijd alcohol, drugs en tabak. Ze verstoren de kwaliteit van de slaap
  • Vermijd zware fysieke activiteiten voor het slapengaan en doe deze in de ochtend of direct na het werk
  • Vermijd beeldschermen voor het slapengaan en maak je ongeveer 2 uren voor je gaat slapen bedklaar
  • Zorg voor een donkere, stille en goed verluchte slaapkamer
  • Als je niet slaapt, kom uit bed

Het is duidelijk dat een goede nachtrust van groot belang is én op de werkvloer moet gestimuleerd worden.

Hou rekening met de voordelen van een goede nachtrust en probeer enkele tips toe te passen.

Happy napping!

 

Ben jij een opgewekte collega of ben je op zoek naar wakkere medewerkers om jouw projecten in te vullen? Surf verder op onze website en ontdek wat Bonache voor jou nog meer kan betekenen.

Bron: Peace for talent / Attentia

Archief