Blog

24maart
2021

In Spring ‘SPRINGT’ het uur een uurtje verder

Makkelijk om het zo te onthouden: in ‘Spring’: Springt een uurtje verder, in ‘Fall’ valt het een uurtje terug.

Het uurtje langer licht in de zomer koppelen we natuurlijk allemaal aan gezellige, zwoele zomeravonden waar we een lekkere BBQ houden op ons terras, festivalavonden die eindeloos lijken te duren, kortom wat extra tijd in een dag 😊.

Helaas toont onderzoek aan dat het zomeruur eigenlijk helemaal niet zo’n fantastische voordelen met zich meebrengt dan wij misschien allemaal denken. Tijdens de wintertijd (de normale tijd) loopt ons interne ritme ongeveer gelijk met de licht/donker-cyclus: ’s ochtends vroeg genoeg licht, zodat je de dag goed kunt beginnen, en ’s avonds op tijd donker zodat je melatonine-aanmaak op tijd in gang wordt gezet.

Door het zomeruur halen we dat natuurlijk ritme onderuit. Omdat het ’s avonds eindeloos lang licht blijft maakt ons lichaam minder snel melatonine aan, deze stof is nodig om snel en makkelijk in te slapen.

Het is bewezen dat onze nachtrust er tijdens het zomeruur licht op achteruit gaat. Dit slaaptekort uit zich bijvoorbeeld in het aantal verkeersongelukken, de eerste dagen na de verandering naar het zomeruur. In Rusland hebben ze zelfs een tijdje permanent het zomeruur ingevoerd en stelden ze vast dat het aantal depressies opvallend de hoogte in gingen.

Wist je dat:

  • Op de eerste dag van het zomeruur het risico op een hartaanval maar liefst 71% hoger ligt dan op andere dagen?
  • Onze werkuren en kantoortijden, volgens het bioritme van de meeste mensen, voor 60% van de bevolking te vroeg zijn?
  • In de Leuvense school Stroom de lessen pas om 9 uur beginnen, om aan het bioritme van puberende leerlingen tegemoet te komen?
  • Mensen die 7 uur of minder slapen, bij contact met een verkoudheidsvirus 3 keer meer kans hebben om ziek te worden dan mensen die 8 uur of meer slapen?
  • In de eerst dagen na de uursverandering er meer slaap- en kalmeermiddelen gebruikt zouden worden?
  • Op de maandag na de overgang van winter- naar zomertijd meer verkeersongevallen en ongevallen op de werkvloer voorkomen?

Onze biologische klok krijgt het dus hard te verduren tijdens de omschakeling maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel.

Tijdens de zomertijd, vinden de verplaatsingen naar de school en het werk gemiddeld meer plaats in de uren dat het licht is. Dit zou een gunstig effect hebben op het aantal verkeersongevallen op langere termijn tijdens deze periode.

Volgens Britse onderzoekers is de zomertijd beter voor onze gezondheid omdat wij meer wakkere uren in het licht doorbrengen.

De verlengde blootstelling aan daglicht door de zomertijd zou ook een gunstig effect hebben op het humeur en op het sociale en familiale leven.

Met onze tips willen we jullie toch de zomer doen inSPRINGEN:

  • Probeer elke dag op hetzelfde uur op te staan en te gaan slapen, ook tijdens het weekend.
  • Zelfs als de snooze-knop lonkt, meteen opstaan is de boodschap. Zet de wekker aan de andere kant van de slaapkamer.
  • Ga slim om met licht: Bij het ontwaken: doe meteen de gordijnen open, maak een ochtendwandelingetje of ga direct buiten sporten als je daar tijd voor hebt. Licht remt de aanmaak van melatonine en stimuleert de productie van ‘waakhormonen’. Kortom, van zon word je goed wakker. Zorg voor voldoende lichtinval op je werkplek.
  • Vermijd fel of blauw licht (bv. van je smartphone) in de uren voor het slapengaan. Blauw licht voorkomt namelijk dat je lichaam melatonine gaat aanmaken, waardoor je minder goed slaapt. Tegenwoordig kun je het, met de instelling ‘nightshift’ bijvoorbeeld, op veel gsm’s en computers uitschakelen, en er bestaan ook apps voor (zoals ‘Twilight’ of ‘sFilter’).
  • Ga tijdens je lunchpauze op het werk even naar buiten voor een korte wandeling. Op het middaguur is de blootstelling aan het licht van de zon het grootst. Door die flinke portie ‘zonne-energie’ op de middag zal je lichaam ’s avonds sneller melatonine aanmaken, waardoor je makkelijker in slaap valt.
  • Sluit het licht zo veel mogelijk buiten ’s avonds, zodat je lichaam melatonine gaat aanmaken. Verduisterende gordijnen kunnen helpen. Tv, tablet, telefoon, pc en kunstlicht kort voor het slapengaan houden je uit je slaap.
  • Vind je vooral die eerste maandagochtend in de zomertijd lastig, sta dan op zondag alvast extra vroeg op.
  • Stel uiterst gevaarlijke werkzaamheden uit.

Het zomeruur werd ooit ingevoerd om energie te besparen. Vermits deze reden volledig achterhaald is wil het Europese Parlement het zomeruur afschaffen en permanent voor het winteruur gaan.

DUS… omarm het zomeruur zolang we nog kunnen, geniet van die late uurtjes licht in de zomer, ga extra lang naar buiten, beweeg wanneer het licht is, laat de kinderen langer buitenspelen, spring om 22u nog even in je zwembad, steek je verlichting wat later aan, …

Het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn.

Bronnen:

www.hetzomeruur.com

www.gezondheid.be

www.libelle.be

www.mensura.be

Archief